Lyst til å strikke BabySkappel?

Jeg tenkte å gi dere oppskriften til min babyskappel genser <3

Denne strikker du på noen kvelder! Pluss at den er super å gi i gave, bursdag som jul.

Jeg skal prøve å skrive oppskriften så forståelig som mulig.

Masse lykke til!

Genseren strikkes i fire deler. Forstykke, bakstykke og to ermer.

Pinne nr. 5

Forstykke

- Legg opp 40 masker og strikk vrangbord (2rette & 2 vrange) til arbeidet måler 3 cm.

- Fortsett med riller (strikke rett fram og tilbake) til arbeidet måler ca. 22 cm.

- Når du har strikket ca. 22 cm feller du de ti midterste maskene. Strikk på den ene siden men fell av mot halsen de neste 4 rundene. Det skal være 12 masker igjen på hver side når du har felt av maskene. Strikk til arbeidet måler ca. 26 cm. Gjør det samme på neste skulder.

Bakstykke

- Legg opp 40 masker strikk rett fram og tilbake til arbeidet måler ca. 28 cm.

- Strikk vrangbord 2rett & 2 vrang ca. 3 cm

(Original oppskriften strikkes genseren nedenifra og opp. Jeg liker å strikke bakstykke ovenifra og ned for ellers synes jeg det blir så stramt å få genseren over hodet.)

Ermer

- Legg opp 22masker og strikk vrangbord til arbeidet måler 3 cm. Strikk videre frem og tilbake til du har 4 riller.

- Øk 1 masle på hver side (øk på maske nr 2/nest siste maske). Strikk 4 riller og øk med 1 maske på hver side. Gjenta dette med 4 riller og øk med 1 til arbeidet måler ca 26 riller. Fell av og gjenta det samme på erm to.

Når alle fire delene er strikket må du sy delene sammen.

Tips:

- Når du skal sy på ermene må den være midt på skulderen. Da blir monteringen lettest.

- Du kan gjerne hekle en pyntekant rundt halsen, men det er ikke nødvendig.

- Klikk her for å se hvordan du kan sy sammen arbeidet ditt. Linker til tusenideer.no

Én kommentar

Katrine Liestøl Olsen

14.11.2017 kl.22:13

Åå, så fin!! :-)

Skriv en ny kommentar

strikkeskolen

strikkeskolen

26, Stavanger

Hei, Debora her. Jeg ble mamma i sommer til verdens beste jente <3 Blitt hekta på strikking, er nybegynner og håper å hjelpe andre til å bli like hekta! På denne bloggen vil jeg legge ut enkle tips og oppskrifter, samtidig som dere får følge hverdagen min. Det er bare å komme med tips og ideer til meg også.